Wednesday, April 7, 2010

kempen 'Kami Prihatin' - dr sudut pndgn ku yg rabun

isu psl buang bb ni dh lm tjadi..sama ada bb yg dibuang tu still idup atau yg dh x bnyawa..cuma mayb skrg ni kes buang bb smakin mnjadi2..yg mamafaris tertarik utk dbncg'n dlm n3 ni psl kempen 'Kami Prihatin'..kempen ni dh lm..tp sj nk beri pndgn..

pd pndgn mata mamafaris yg rabun 300 kiri-kanan ni..iye..kempen ni bgus demi mnyelamatkn nyawa bb2 yg x bdosa nih..tp smpi bl??adakah kes buang bb bule dikurangkan??mayb YES..ada jaminan kah psgn tsbut tidak akn mngulangi pbuatan tlarang hgga tpergnant lg??TIADA jwpn..mamafaris bc dlm paper..sapa2 yg serah'n bb kat pusat 'Kami Prihatin' xkan disoal apa2..ni yg plg mamafaris gerun bc..bgimn nasab/kturunan bb tu kelak..sedihkan??ank2 yg x sah taraf ini xtau asal usul..sapa mak ayah..mamafaris fhm knp x disoal..sbb org2 yg buang bb tu pon tujuannyer xnk org lain tau..inikan pulak nk bg detail identiti..hatta nama sndri..

x dinafi'n ada jg kes prempuan yg dirogol secara paksa hingga pregnant..ni mamafaris xnk komen ye..sbb tiada kerelaan di situ..yg xbest kbyk'n kes buang bb ni dr psgn yg buat dgn pnuh kerelaan..suka sama suka..yg dh kwen tp blom nikah..yg dh mncemarkan erti cinta..wahaha emosi tul mamafaris

tp mamafaris rs kita masih blom tlambat utk elak perkara ni brulang2 kali tjadi..mamafaris bdoa smoga bl ank2 kita bsr nnti kes buang bb dh x de lg..plg x pon dh bkurangn..mamafaris pcy didik'n agama sgt pntg utk mnjdi pdinding ank2 kita kelak..maksud mamafaris..kwn2 yg dh bkwen n dh ada ank..kita didik la ank2 kita sebaiknyer..kita bdoa btawakal..selebihnya Allah yg mngetahui..

kita slalu bc dlm paper..kisah bnr..apa punca2 nyer..xperlu mamafaris nk tulis satu2..kita jdkn semua punca tu sbgi iktibar..andai kata dr skrg kita dh cuba utk mbntuk sahsiah diri ank kita dgn btl..insyaAllah tiada lg kes buang bb..mamafaris x salah'n parent 100%..empunya diri (anak) perlu tau had dlm bkwn juga bcinta..cinta sgt2 indah tlg jgn salah'n cinta..kita bkn hdup zaman batu dlm gua..tp zaman batu dlm rmh batu..apartment lg..seharusnya pmikiran kita perlu kdpn dgn b'bench mark'n halal haram n bpaksi'n agama..walla ayat pidato dl2. sekian, terima kasih..

ini pndgn mamafaris..mcmne plak pndgn kwn2??peace no war..

3 comments:

Hazlina Shahrel said...

ku pun kelu sejuta bahasa bile cakap isu ni.. kat mana silapnya mcm mana nak tanganinya bukan kerja mudah.. mudah2an anak2 kita tak terlibat dgn ektiviti tak sihat ni...

Hazlina Shahrel said...

ku pun kelu sejuta bahasa bile cakap isu ni.. kat mana silapnya mcm mana nak tanganinya bukan kerja mudah.. mudah2an anak2 kita tak terlibat dgn ektiviti tak sihat ni...

mamafaris said...

btl..bkn kerja mudah nk tangani isu ni dr bleluasa..tp mayb kita parent muda yg ada ank kecik2 bule start dr skrg..jg fmly kita dl..sbnrnya byk sbb/punca yg kdg2 kita x terfikir silapnyer..ish..ish..susah jg ye..